Prijava kršenja Etičkog kodeksa Sudu časti BIT Alijanse
U prvom dijelu ovog serijala ‘Balkanski tip prevare na IT sceni u BiH’, pisali smo o slučaju poslovne prevare u okviru IT sektora u BiH: ‘slučaj nepotpisanih mjenica’, kada je direktor domaće IT kompanije izvršio prevaru nad poslovnim partnerom i Notarom, tako što je Notaru podmetnuo nepotpisane mjenice kao ‘garanciju’ da će poslovnom partneru isplatiti značajnu ugovorenu sumu za firmu koju je kupio, a zatim svjestan činjenice da partner nema način da izvrši prinudnu naplatu potraživanja, odlučio mu ne isplatiti ugovoreni iznos. Zbog astronomskog iznosa potraživanja sa nepotpisanim mjenicama, ova prevara se smatra najvećom prevarom nad jednim Notarom u zadnjih 20 godina u BiH.
Radi univerzalnosti poruke teksta nismo predstavljali imena i prezimena aktera, već smo poslovne partnere označavali pod pseudonimom: Partner A (prevareni) i Partner B (izvršio prevaru). Na ovom linku se čitaoci mogu podsjetiti prvog teksta: ovdje
U nastavku ovog serijala poslovne partnere ćemo i dalje oslovljavati putem pseudonima, kako bi izbjegli nepotrebno skretanje teme sa izučavanja poslovnih fenomena na bh.tržištu na pojedinačne aktere.
Kako bi istražio sve posljedice prevarne radnje koju je napravio Partner B, Partner A je obavio razgovor sa prevarenim Notarom želeći da dozna kako je uopšte moglo doći do toga da u zapečaćenoj koverti budu deponovane nepotpisane mjenice. Notar je priznao da je bio neoprezan i da se šokirao kada je shvatio da mjenice nisu potpisane. Naveo je da se Partner B predstavio kao ugledni biznismen koji je došao po preporuci te da nije mogao pomisliti da je u pitanju prevarant, pa je to bio jedan od glavnih razloga smanjenog opreza. Neopreznosti Notara je doprinijela klauzula iz ugovora u kojoj se Partner B obavezao da na poziv Notara dostavi nove mjenice u slučaju oštećenja ili nedostatnosti deponovanih mjenica. Po spoznaji da mjenice nisu potpisane, a vjerujući da se radi o nenamjernom propustu, Notar je iskoristio ovu klauzulu i pozvao Partnera B da pristupi potpisivanju mjenica, što je ovaj i usmeno i pismeno odbio da uradi, čime je potvrdio da je po srijedi dobro smišljena prevara a ne greška prilikom predaje mjenica Notaru. Notar je nakon ovoga podnio krivičnu prijavu protiv Partnera B za prevaru, čime jeste pokrenut ozbiljan proces protiv istog, međutim tromost i (ne)efikasnost pravosudnih institucija radi u korist Partnera B jer se pokretanje službenih radnji Tužilaštva može očekivati tek za najmanje godinu dana.
Partner A ima mogućnost da potegne pitanje odgovornosti Notara u smislu pritužbe Ministarstvu pravde Kantona Sarajevo kao i da pokrene proces naplate od osiguranja koje svaki Notar po zakonu mora imati. Osim što je zakonska osigurana suma za Notare višestruko niža od sume koju Partner A treba da naplati od Partnera B, i sam proces naplate od osiguravajuće kuće je dugotrajan i neizvjestan jer je i po ovom pitanju sistem neefikasan. Napravljenom prevarom nad Notarom, Partner B je beskurpulozno ugrozio i licencu za rad samog Notara, ali pričinio mu potencijalno ogromnu finansijsku štetu, pa je pitanje da li Notar u poslovnom smislu uopšte može ‘preživjeti’ ovu situaciju.
Ovo je školski primjer koji pokazuje kako jedan neetičan igrač na tržištu može svojim ponašanjem napraviti nemjerljivu štetu brojnim akterima u okruženju.
Prevara nad Partnerom A i Notarom te činjenje materijalne i reputacijske štete nisu jedina djela Partnera B. Zahvaljujući dokumentima koje je prevarom preuzeo od Notara, a koje je mogao preuzati jedino uz uslov da položi potpisane mjenice, Partner B se uspio upisati kao 100% vlasnik firme, što samo po sebi predstavlja dodatno krivično djelo s kojim se Partner B suočava.
Slika o prevarnim radnjama i nanošenju štete Partneru A i Notaru od strane Partnera B ne može biti potpuna ako se iz nje izuzme uticaj legalne/pravosudne dimenzije. Svima koji žive i posluju u BiH je odavno jasno da je pravosudni sistem veoma inertan i neefikasan, jednom riječju nepouzdan, što čini da svaki sudski proces traje ektremno dugo. Vjerujemo da je upravo ovakvo okruženje ponukalo Partnera B da prevarnim radnjama pokuša ostvariti korist, znajući unaprijed da će se tužbe Partnera A i Notara povlačiti po sudovima godinama.
Iako smo se već svi navikli na floskulu ‘nepostojanje pravne države’, veliki broj poslovnih ljudi u Bosni i Hercegovini uopšte nisu svjesni poslovnih rizika okruženja dok se ne nađu u situaciji da ih neko prevari, kada shvate da izostanak pravne države zapravo znači da će za ostvarenje pravde morati potrošiti narednih pet do deset godina.
Svjestan spremnosti Partnera B da čini materijalne i nematerijalne štete drugima sa ciljem ostvarivanja vlastite koristi, a znajući da je isti član upravnog odbora BIT Alijanse, udruženja IT kompanija koje danas okuplja preko 90% IT industrije u BiH, te koji se skriva iza ugleda BIT Alijanse i obilato koristi ovaj status za izgradnju vlastitog imidža, Partner A je odlučio da podnese formalnu prijavu Sudu časti BIT Alijanse zbog kršenja Etičkog kodeksa od strane Partnera B. Na taj način je želio da skrene pažnju na prevarnu praksu Partnera B, te upozori Alijansu na reputacijsku štetu koju Partner B, u ulozi člana Upravnog odbora, već čini kako udruženju tako i svim njegovim članicama.
Kao predstavnik jedne od najnaprednijih industrija, BIT Alijansa se čini kao udruženje ispred svog vremena. Ovo je jedno od rijetkih strukovnih udruženja koje ima usvojen izuzetno kvalitetan Etički kodeks ponašanja za sve članove udruženja, koji čak predviđa da se kod uočenih kršenja istog osniva Sud časti BIT Alijanse koji utvrđuje da li je neko poslovno ponašanje suprotno Etičkom kodeksu, na osnovu čega donosi odluku o izricanju sankcija, uključujući i mjere izbacivanja iz udruženja.
Interesantno je da Etički kodeks BIT Alijanse članovima ne tretira samo šesdesetak kompanija koje su formalne članice, već je definicija člana koji mora da se pridržava pravila ponašanja proširena i na službenike u udruženju, redovne i počasne članove, pa čak i na rukovodioce i sve zaposlenike u kompanijama članicama udruženja. Pohvalno je da se Etički kodeks poziva na etičke principe poslovanja i izražava snažno opredjeljenje ka sprečavanju neetičkog ponašanja te striktno navodi da član ne smije svojim djelovanjem ili nedjelovanjem nanijeti štetu reputaciji udruženja ili drugim članovima udruženja. Na zapadu su riječi poslovna etika i zaštita reputacije postali obavezni standard poslovanja, a kompanije koje se ne pridržavaju ovih načela su izložene drakonskim finansijskim kaznama i javnim osudama.
Etički kodeks BIT Alijanse nije ostao samo na generalnim etičkim proklamacijama, već je i detaljno razradio standarde ponašanja, što je vrlo pohvalno. U članu 6. Etičkog kodeksa, u odjeljku koji se zove Posvećenost i integritet, vrlo se precizno navodi kako se članovi moraju ponašati: ”Članovi će izvršavati obaveze prema korisnicima, poslovnim partnerima, kooperantima, rukovodstvu udruženja i drugim članovima udruženja u skladu sa svojim mogućnostima i znanju, uz potpunu posvećenost, predusretljivost, marljivost, poštovanje i integritet. Član neće kod klijenta podsticati nerealna očekivanja”.
Između ostalih članova, interesantno je istaći i odjeljak kodeksa pod nazivom: ‘Obaveze prema javnosti’, što u suštini predstavlja pitanje reputacije. U ovom odjeljku postoji član 19.Pravne obaveze, gdje se decidno navodi da će članovi djelovati u skladu sa važećim pravnim propisima i zakonima, ili će u suprotnom biti sankcionirani od BIT Alijanse. Član 21.Profesionalni ugled i zaštita sukoba interesa, precizira da će svaki član u potpunosti poštovati sve odredbe Etičkog kodeksa i ponašati se u skladu s tim odredbama te time unapređivati ugled BIT Alijanse. Ovaj član je vrlo jak i rezolutan, što pokazuje da BIT Alijansa nije imala namjeru donijeti fiktivni Etički kodeks, već precizira da svaki član bez izuzetka mora poštovati sve članove kodeksa, te se ističe da takvo ponašanje doprinosi ugledu BIT Alijanse, što onda logično znači da kršenje Etičkog kodeksa predstavlja narušavanje ugleda.
Da je BIT Alijansa ozbiljna sa svojim Etičkim kodeksom pokazuju i članovi 22. i 23., gdje se precizira da se osniva Sud časti u slučaju utvrđivanja odgovornosti zbog svjesnog kršenja odredbi kodeksa, nakon čega Upravni odbor može donijeti odluku o sankcioniranju počinioca po svom nahođenju, uključujući i davanje preporuke Skupštini da donese odluku o prestanku članstva u udruženju.
Imajući na umu da BIT Alijansa ima ovako kvalitetan Etički kodeks, Partner A se odlučio da Sudu časti BIT Alijanse podnese prijavu za kršenje Etičkog kodeksa od strane Partnera B, koji je ujedno i član Upravnog odbora BIT Alijanse, te da zatraži da se Partner B u najmanju ruku izbaci iz Upravnog odbora kao nedostojan za vršenje te funkcije.
Partner A je od BIT Alijanse po dva osnova zatražio da se Partner B izbaci iz Upravnog odbora, a zbog kršenja niza odredbi Etičkog kodeksa BIT Alijanse:
1. Prijava protiv člana Upravnog odbora Bit Alijanse Partnera B, jednog od osnivača i direktora kompanije članice BIT Alijanse, a zbog svjesne prevare nad poslovnim partnerom i tada većinskim vlasnikom kompanije Partnerom A i Notarom iz Sarajeva;
2. Zbog nepovlačenja Partnera B iz Upravnog odbora BIT Alijanse iz razloga što je hapšen u akciji kodnog naziva ‘Zadruga’, prilikom čega je boravio skoro mjesec dana u pritvoru zbog procjene sudije da bi boravkom na slobodi mogao utjecati na svjedoke i ometati organe za provođenje zakona u prikupljanju dokaza, te zbog toga što je još uvijek otvorena istraga Tužilaštva Kantona Sarajevo protiv Partnera B kao odgovornog lica.
Partnera A smo pitali koji su motivi njegove prijave BIT Alijansi, obzirom da izbacivanje Partnera B iz Upravnog odbora BIT Alijanse neće riješiti niti jedan od problema koje je Partner B proizveo poslovnim partnerima.
Partner A je dao vrlo interesantan odgovor: “Znam, svjestan sam toga da prijavom BIT Alijansi neću riješiti suštinski problem naplate, ali kada vas neko s kim ste do juče jeli iz istog tanjira prevari a onda o vama počne iznositi neistine kako bi lažno opravdao svoju prevaru, to vas povrijedi kao čovjeka. Najednom se nađete u situaciji da ne mislite samo o novcu za koji ste prevareni, već počinjete da se brinete zbog činjenice da se o vama šire laži. Počinjete da zazirete da ljudi žele nešto da vas pitaju u vezi toga, ali vidite da ne znaju kako da započnu razgovor. Posebno me pogodilo kada su me zajednički poznanici počeli pitati da li je tačno da sam bio nefer prema partneru. Tada sam shvatio da Partneru B nije bilo dovoljno što je izvršio prevaru, već da pokušava, širenjem neistina, lažno sačuvati svoj ugled a srozati moju reputaciju. U tim trenucima vas ponesu emocije i srdžba, pa shvatite da je za vas mnogo važnije da na površinu ispliva istina i da se ostvari pravda od toga da naplatite svoje potraživanje. Prije ili kasnije će potraživanje biti naplaćeno, u to nema sumnje, ali sam odlučan da gdje god mogu, ukažem na prevarne radnje Partnera B. Osim što istjerivanje istine na vidjelo smatram obavezom prema sebi i svojoj porodici, smatram da na taj način pomažem kako BIT Alijansi tako i kompletnoj industriji, jer što se prije Upravni odbor BIT Alijanse oslobodi od onih koji se neetično ponašaju, to će njena pozicija u društvu ostati čišća i snažnija. BIT Alijansa već trpi štetu kod međunarodnih organizacija u BiH zato što je Partner B član Upravnog odbora, jer je na zapadu nezamislivo da osobe protiv kojih se vode ozbiljne istrage mogu biti tako visoko pozicionirane u sektorskim asocijacijama”
Na pitanje zašto se odlučio da u prijavi BIT Alijansi uključi i nedostojnost Partnera B da bude član Upravnog odbora po osnovu hapšenja i boravka u pritvoru u policijskoj akciji ‘Zadruga’, te zašto se nije zadržao samo na pitanju prevare sa mjenicama, Partner A je odgovorio da na taj način želi olakšati posao Sudu časti BIT alijanse, te im skrenuti pažnju na to da im Partner B beskrupulozno već pravi štetu.
Partner A dalje kaže: ”Biti pod tako teškim optužbama pravosudnih organa, za pranje novca i utaju poreza, a ne osjećati potrebu da podnesete ostavku u Upravnom odboru do okončanja suđenja kako BIT Alijansa ne bi izgubila svoj ugled, samo demonstrira činjenicu da jedna neetična osoba, zaslijepljena vlastitim egoizmom, uopšte ne razmišlja o tome da li će svojim djelovanjem ugroziti ugled svih 60 kompanija, članica BIT Alijanse. Svi mi pravimo greške. Svi znamo da je poreski sistem u BiH destimulativan i težak za poslovanje i da brojne kompanije pokušavaju pronaći alternativni put za održavanje poslovanja, ali kada se ‘Zadruga’ već desila, svi moramo preuzeti odgovornost za svoje postupke i ne smijemo uvlačiti druge aktere u problem”.
Cijeli ovaj slučaj i prijava kršenja Etičkog kodeksa koju je Partner A podnio Sudu časti BIT Alijanse pokazuje da se pitanje etičkih principa poslovanja počelo polako pojavljivati u Bosni i Hercegovini. Opšte je poznato da najveći problem biznisa u BiH nije nedostatak resursa, već isključivo loša poslovna kultura i nedostatak etičkih standarda ponašanja, jednako u privatnom i javnom sektoru. Investicije i razvoj tržišta u moderno vrijeme su proporcionalni stepenu razvoja etičke poslovne kulture i izgradnji povjerenja u poslovnim relacijama. Očigledno je da su zadnja dešavanja i skandali u javnom sektoru u BiH privukli veliku pažnju i ogorčenje javnosti, a naročito zbog tvrdokornog odbijanja pojedinih visokopozicioniranih javnih službenika da podnesu ostavku na funkciju nakon što su ‘uhvaćeni’ u neetičkim situacijama. Pitanje ostavke je u BiH postalo jedno od najkontraverznijih pitanja, jer za razliku od zapadnog civilizovanog svijeta gdje se ostavke podnose za najsitnije prestupe, u BiH se taj etički gest još uvijek nerado prakticira.
Započeti proces pred Sudom časti BIT Alijanse je jasan znak da pitanje ostavke ili smjene zbog kršenja Etičkog kodeksa postaje stvarnost i privatnog sektora u BiH, a ne samo pitanje aktuelno u javnoj birokratiji Bosne i Hercegovine, posebo imajući na umu da među članicama BIT Alijanse ima kompanija koje su osnovane u zapadnoevropskim državama ili blisko sarađuju sa razvijenim tržištima, pa zbog svoje vlastite reputacije ne mogu sebi dozvoliti da ih se asocira sa neetičkim igračima na tržištu.
Najavljujemo nastavak ovog serijala i objavu trećeg nastavka priče o Partneru A i Partneru B za 15.08.2019.godine, u kojem ćemo predstaviti izvještaj o tome kako je Sud časti BIT Alijanse postupio sa prijavom kršenja Etičkog kodeksa.
*Net Consulting d.o.o. prati i analizira poslovne procese i prakse, sporne poslovne odnose, upravne i sudske postupke, te utvrđuje neregularnosti na štetu legitimnih poslovnih interesa klijenata. Ovaj tekst je objavljen uz saglasnost partnera A kao oštećene strane u ovoj situaciji. Net Consulting d.o.o. se uvjerio u istinitost svih navoda u tekstu kroz uvid u dokumentaciju i druge materijalne dokaze.